FORUMUL VEHICULELOR
Forumul pasionatilor de trenuri
Locomotivele clasa 48 - TransMontana
Ea reprezinta prima locomotiva realizata in Romania dotata cu motoare electrice de tractiune (m.e.t.) asincrone trifazate. Utilizarea acestor m.e.t.-uri, MTA-ES-108, care au aceleasi dimensiuni cu vechile motoare de curent continuu LJE 108-1, a permis marirea puterii locomotivei de la 5100 kW (locomotivă seria 47) la 6000 kW in regim nominal (de durata), respectiv de la 6600 kW la 7422 kW in regim de scurta durata (7422 kVA fiind puterea maxima a infasurarii de tractiune a transformatorului). Motoarele sunt suspendate de boghiu, transmisia cu roti dintate cilindrice fiind actionata printr-un arbore de torsiune, antrenat de rotorul m.e.t.-ului.
Locomotiva este echipata cu un singur transformator principal, ce asigura atat alimentarea celor sase m.e.t.-uri , cat si a serviciilor auxiliare si a incalzirii trenului. Curentul alternativ utilizat are frecventa nominala de 50 Hz.
Motoarele sunt actionate cu ajutorul a sase convertizoare (cate unul pentru fiecare m.e.t.). Astfel, pana la atingerea tensiunii nominale, reglarea turatiei motoarelor se realizeaza prin varierea tensiunii, iar la atingerea valorii nominale a tensiunii se foloseste varierea frecventei curentului. Fiecare convertizor are urmatoarele caracteristici: tensiunea nominala de alimentare: 1.050 V; tensiunea nominala de iesire 1.200 V; frecventa tensiunii de iesire: 0 ... 125 Hz; curentul nominal de iesire: 650 A.
Serviciile auxiliare ale locomotivei sunt asigurate, in principal, cu motoare electrice trifazate (3 x 380 V, 50 Hz), alimentate de la infasurarea pentru servicii auxiliare a transformatorului . Aceasta infasurare poate furniza o putere de 200 kVA, la o tensiune de 394 V si o intensitate maxima de 508 A.
Incalzirea trenului se realizeaza printr-o sursa de alimentare la tensiunea de 1500 V c.a. si frecventa de 50 Hz, puterea maxima fiind de 700 kVA si intensitatea maxima a curentului de 467 A.
Locomotiva este echipata cu frana pneumatica indirecta (automata) Knorr KE-GPR, comandata cu robinete FHD4-EP si distribuitor de aer tip KE. Optional, sistemul permite si utilizarea instalatiei electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevazuta si cu frana directa. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu surub tip ECE 3,5 LE, actionat de un motor electric asincron cu o putere nominala de 37 kW.
Acest tip de locomtiva este echipat si cu frana electrica. Franarea recuperativa se realizeaza cu ajutorul celor 6 convertizoare. Deasemenea, in cazul in care franarea recuperativa nu este posibila, se trece la franarea reostatică, curentul astfel obstinu fiind debitat pe rezistente.
Boghiurile sunt realizate asemanator cu cele utilizate de celelalte locomotive electrice de 5100 kW. Astfel, acestea sunt echipate cu osii cu roti monobloc, diametrul fusului osiei fiind de 170 mm. S-au adus modificari suspensiei secundare. Astfel, fata de modelele vechi, locomotiva seria 480 aduce suspensie tip Hourglass (cate doua elemente pe fiecare parte a boghiului), in locul perechilor de arcuri elicoidale.
Locomotiva este echipata cu pantografe produse de firma Stemman-Technik.
Farurile sunt alcatuite din LED-uri, iar confortul mecanicului este asigurat prin izolarea si climatizarea posturilor de conducere. Deasemenea, oglinzile retrovizoare au fost inlocuite cu camere de luat vederi, imaginile putand fi vizualizate pe cate un monitor in fiecare post de conducere. Locomotiva poate fi urmarita si localizata prin GPS. In ceea ce priveste echipamentele de siguranta, locomotiva este apta a circula atat pe reteaua de căi ferate din Romania, cat si pe cea din Ungaria.
Pagina realizata cu ajutorul lui Dragos Anoaica.
www.trenuri.uv.ro. Multumim!